#muslim Tumblr posts

  • That one hour you were patient could lead to a lifetime of blessings; that one month you persevered could lead to a lifetime of forgiveness; that one year you endured could lead to unimaginable eternal bliss.

    Al-Ḥasan al-Baṣrī said: “Patience (or "perseverance”) is one of the treasures of Paradise, and one brief moment of patience could lead to unimaginable goodness and rewards.“ ("Adāb al-Ḥasan al-Baṣrī” by Ibn al-Jawzī)

    “O believers, seek help through perseverance and prayer; verily, Allah is with those who persevere.” (2:153)

    May Allah grant us perseverance, endurance, willpower, patience, steadfastness, self-discipline, and success.

    يقول الحسن البصري رحمه الله

    الصبر كنزٌ من كنوز الجنة، وإنما يُدرك الإنسان الخير كُلَّه بصبر ساعة

    (آداب الحسن البصري وزهده ومواعظه، ابن الجوزي)

    قال تعالى:

    يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱسْتَعِينُوا۟ بِٱلصَّبْرِ وَٱلصَّلَوٰةِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ

    - Shaykh Suleiman Hani

    View Full
  • Adakah Rindu Itu Nyata?

    Jika kita memiliki sanak saudara, teman, atau siapapun yang pernah kita jumpai dan terpisah oleh jarak sehingga menimbulkan kerinduan maka itu menjadi suatu yang wajar. Namun pernahkah kita merindukan sosok-sosok yang tak pernah kita jumpai sebelumnya?

    Saat kita membaca kisah-kisah para Sahabat-Sahabiyah. Ataupun salafus salih, generasi-genarasi terdahulu yang karena mereka kita bisa mengenal Islam dengan berbagai peninggalan yang membuktikan bahwa Islam pernah berjaya pada masa lalu.

    Tidakkah ketika membaca kisah-kisah mereka membuat kita rindu untuk bersua?

    Sosok-sosok yang harusnya mampu melecut semangat kita untuk lebih mengenal Islam. Sosok-sosok yang karenanya membuat kita pun merindukan surga sebagai tempat kembali kita. Lantas, sudahkah kita mengambil pelajaran berharga dari mereka? Atau justru bersibuk dengan perkara-perkara mubah, ataupun perkara-perkara yang melenakan kita dari cita-cita yang seharusnya. Yaitu mencita-citakan kewajiban kita. Tentu tak banyak dari umat Islam mencita-citakan kewajiban mulia ini. Sebab kebanyakan justru sibuk dengan cita-cita skala pribadi.

    Lalu, apakah cita-cita tentang kewajiban itu?

    Ia adalah cita-cita untuk melanjutkan kehidupan Islam agar terealisasi secara sempurna dalam kehidupan ini sehingga keberkahan tercurah dari langit dan bumi.

    Memang hari ini Islam belum diterapkan sempurna? Jawabnya adalah belum.

    Kenapa?

    Tengoklah, jika sudah sempurna tentulah umat Islam hari ini tak jadi bulanan oleh para kafir. Lihatlah bagaimana penderitaan saudara-saudara kita di Uyghur, Suriah, Palestina, Rohingya, dan sebagainya. Cukupkah hanya dengan memberikan bantuan dan doa pada mereka? Padahal yang mereka butuhkan lebih daripada itu.

    Ngapain sih ngomongin yang jauh dari mata dan kehidupan kita?

    Hei kawan, tidakkah kau ingat bahwa kita sebagai sesama muslim adalah laksana satu tubuh, apabila ada bagian yang sakit maka sakitlah bagian lainnya. Gini deh, kita pernah sakit gigi kan? Gimana rasanya? Gak enak kan seluruh tubuh kita? Nah kaum muslim tu kayak gitu. Jadi jika ada yang disakiti maka bagian yang lain harusnya merasa sakit. Bukan malah tetep tutup mata ga peduli, atau cuma bilang kasian ya mereka. Sob, masalahnya gak sampai situ doang terus selesai. Tapi nanti pasti Allah tuh bakal nanyain kita apa yang sudah kita lakukan buat mereka? Kebayang gak sih gimana ntar kalau mereka tuh nuntut kita? Iya kita sebagai saudara mereka sesama muslim. Jawaban apa yang bisa kita berikan? Iya kalau kita bisa jawab pakai mulut, masih bisa alasan. Nah kalau mulut kita dikunci, terus kaki dan tangan jadi saksi? Kebayang gak sampai situ?

    Masalah ini bukan sekadar masalah sekelompok atau daerah semata, namun lebih dari itu. Yaitu masalah yang kompleks akibat umat Islam tak memiliki perisai bagi mereka.

    Kalau kita ingat tentang kisah khulafaur rasyidin dan para khulafa’ (jamak dari khalifah) setelahnya, nah mereka tu yang dimaksud perisai bagi umat Islam. Bisa bayangin kan gimana kehidupan mereka? Itulah saat Islam diterapkan sempurna dalam kehidupan dalam naungan khilafah islam.

    Dan sejak 1924, kita sebagai umat Islam kehilangan perisai ini. Makanya sekarang kita tu jadi bulanan sama musuh-musuh Islam. Dianiaya, dilabeli dengan berbagai label, dan sebagainya. Kehidupan pun jadi gak berkah. Makanya Allah sering ingatkan kita dengan berbagai ujian, salah satunya pandemi covid-19 ini. Itu semata-mata biar kita tu tobat terus kembali lagi sama Allah, kembali taat. Terapin semua aturan Allah dalam kehidupan.

    Jadi, jika kita emang rindu yang gak sekadar rindu udah pasti kita juga bakalan melakukan sebagaimana yang dilakukan para generasi sebelum kita untuk meraih keberkahan dalam hidup yang skalanya gak cuman buat pribadi tapi buat semua (manusia, alam, dan kehidupan).

    View Full
  • Sunan an Nasa’i:16 The Book of Eclipses

    ‘Ata said:

    “I heard Ubaid bin Umair say: 'Someone whom I trust’- and I think he meant Aishah- told me: There was an eclipse of the sun during the time of the Messenger of Allah (ﷺ). He led the people in prayer and stood for a very long time, then he bowed, then he stood, then he bowed, then he stood, then he bowed. He prayed two rak'ahs, bowing three times in each rak'ah. After bowing for the third time he prostrated for a long time. Some men fainted on that day and had to be revived by having buckets of water thrown over them, because of having stood for so log. When he bowed, he said: Allahu Akbar, and when he raised his head, he said: Sami’ Allahu lima hamidah.He did not finish until the eclipse had ended. Then he stood and praised and glorified Allah (SWT) and said: The sun and moon do not eclipse for the death or birth of anyone, but they are two of the signs of Allah (SWT) with which He strikes fear unto you. If they are eclipsed then turn to the remembrance of Allah, the Mighty and Sublime, until it (the eclipse) is over.’”


    Sunan an Nasa’i:16 The Book of Eclipses 1471

    View Full
  • Well, I am officially ticked off. Not gonna go into details or repeat the conversation, but. Let’s just say an extremely ignorant individual made some highly inappropriate and downright rude comments about the Islamic faith to a poor Muslim woman who was just trying to order her food. I mean, so rude it warranted harrasment, in my book. This woman literally called her a terrorist and said she needed to go back to Iraq. THEN, this ignorant individual looked at me, saw that I was a Christian (genius deduction really, I wonder what gave it away: my long skirt or my “WWJD” hoodie?) and EXPECTED ME TO AGREE.

    At first I just kind of looked at her. I was half way convinced I was on reality TV, because that kind of stuff can’t SURELY be happening, right? But when I actually got my tongue back I said literally the first thing that came to my mind which happened to be: “ She’s Pakastani”.

    The lady was like was like, “what?” And to be honest, I was kinda startled I said that too, but when the woman came in she was on the phone and I recognized the language as Urdu. Little side story, but I actually have multiple Muslim friends whom I met through University. Some of them are Pakastani, one of them is from Egypt, and two of them are from Iraq. Urdu is the language spoken widely in Pakastan, so I just figured that was were she was from. Anyway, moving on.

    I continued, “You told her to go back to Iraq and she’s not Iraqi. She’s from Pakistan. Secondly, the only terrorizing going on around here is being manifested in the way you just discriminated a woman contributing to the economy by buying overpriced coffee at store for hipster college students and middle aged preppies, when I’m pretty sure there was probably a coffee pot in the break room at the sherriff’s office where she works. Do you see that logo of her I.D. tag? Because it CLEARLY says Escambia County Sheriff’s office.”

    Well. Anyway. The conversation dried up pretty quick after that.

    But I’m still seeing red thinking about it. I am equal parts irritated that both myself and the woman (whose name is Anam, by the way) were both judged on sight by our faith. Just because she’s Muslim that doesn’t mean she’s about to drop a bomb. Just because I’m Christian doesn’t mean I discriminate. That is not how it works, you ignorant idiots!

    View Full
  • SAHIH al-BUKHARI : Fasting: Hadith 50

    Narrated By Jabir bin ‘Abdullah : Allah’s Apostle was on a journey and saw a crowd of people, and a man was being shaded (by them). He asked, “What is the matter?” They said, “He (the man) is fasting.” The Prophet said, “It is not righteousness that you fast on a journey.”


    SAHIH al-BUKHARI : Fasting: Hadith 50/107

    View Full